5+1 نکته که بعد از کراتین موهات باید رعایت کنی | مجله پوست و مو

ناشر : دانلود آهنگ عاشقانه

5+1 نکته که بعد از کراتین موهات باید رعایت کنی | مجله پوست و مو


تا پیش از این، دارا بودن موهای شلاقی و صاف، نظیر آنچه در عکس مجلات و ژورنال‌ها می‌دیدیم، آرزویی بود که برآورده شدن آن بعد از ساعت‌ها سشوار کشیدن و استایلینگ میسر می‌شد. اما به لطف همکاری تکنولوژی و صنعت زیبایی، انقلابی بزرگ در زمینه زیبایی موها رخ داده است. این انقلاب چیزی نیست جز اختراع روش کراتینه کردن مو. با به کارگیری این تکنیک، تمام مردم می‌توانند موهایی صاف، براق و یکدست داشته باشند. اما ماندگاری کراتینه چقدر است؟ چطور بایست از موهای کراتینه شده مواظبت کرد؟

کراتینه مو چیست؟

اصطلاح کلی روش کراتینه، از کراتین طبیعی جسم منبع می‌گیرد. کراتین، گونهی پروتئین ساختاری و طبیعی است که بیس اصلی ناخن، پوست و مو را تشکیل می‌دهد. ساختمان مقاوم کراتین، میزانی محافظ روی بافت‌های بیرونی جسم به وجود می‌آورد و از آنان در برابر ضرر‌های محیطیمراقبت می‌کند. در بافت مو، کراتین بخش اصلی کوتیکول موها را به خود تخصیص می‌دهد. ضرر و از دست دادن پروتئین کراتین در کوتیکول، اکثر با وز، شکنندگی و خشکی شدید تار مو همراه است. معضلاتی که زیادتر ما حداقل برای یکبار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم.

فرایند کراتینه کردن مو، با احیا ساختار کراتین طبیعی، جانی مجدد به موهایتان می‌قسمتد. این تکنیک، ساختمان کوتیکولی موها را بازسازی می‌کند و در بازسازیگونه های ضرر و عدم موفقیتگی تار مو اثربخش است. از دیدگاه میکروسکوپی، می‌توان گفت در روش کراتینه‌، لایه‌ای عایق از مواد پروتئینی روی میزان کوتیکول را می‌پوشانند. بنابراین، ظاهری شاداب، صاف، براق و سالم را به موهای شما کادو می‌دهد.

مدت وقت ماندگاری معالجه کراتین چقدر است؟

روش کراتینه، گونهی معالجه مزمانی است که با توجه به مواد به کار رفته و کیفیت اجرای کار، بین ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد. بنابراین، می‌تون این روش را گونهی معالجه نیمه همیشگی یا مزمان مو به شمار آورد. مطلب باارزش درباره مدت وقت ماندگاری کراتین، رعایت اصول مواظبتی است. به همین خاطر است که کارشناسان این حوزه، باور دارند که ۷۰ درصد نتیجه کار و مقدار تاثیرقسمتی کراتینه، در دستان خود شما است.

چرا بایست از موهای کراتینه شدهمراقبت کنیم؟

زیاد شدن ریزش مو، سوختن کوتیکول‌ها، چرب شدن سریع مو و از دست دادن تاثیر کراتینه در مدت وقت کوتاه از جمله معضلات جدی روش کراتینه مو هستند. مسائل باارزش و قابل تاملی که تنها با رعایت چند مطلب مواظبتی می‌توانید از بروز آنان پیشگیری نمایید. از باارزش‌ترین قدم‌های مواظبت از موهای کراتینه، می‌توان به موارد زیر ذکر کرد:

مطلب ۱؛ شستشوی اصولی مو

اولین و باارزش‌ترین قدم برای مواظبت از موهای کراتینه، شستشوی به موقع و حرفه‌ای آنان است. حقیقت این است که آب و رطوبت، دشمن اصلی موهای کراتینه شده هستند. برخورد مداوم آب و مواد شوینده با تار موها، لایه عایق مواد کراتینه را به مرور از بین می‌برد. بنابراین، ماندگاری معالجه کراتین را به حداقل می‌رساند. بعد از کراتینه، پیشنهاد می‌شود تعداد دفعات شستن مو در طول هفته را به ۱ تا ۲ بار کم شدن دهید. همینطور، زمان شنا در دریا یا استخر، موهای خود را با کلاه ویژه بپوشانید.

مطلب ۲؛ انتخاب محصولات مواظبتی تخصصی

اغلب شامپو و نرم کننده‌هایی که در قفسه حمام خانه‌هایمان وجود دارند، شامل ماده‌ای به نام سولفات هستند. سولفات‌ها، گونهی سورفاکتانت هستند که ذرات چربی و آلودگی را به خود جذب می‌نمایند و حالتی کف آلود ایجاد می‌کنند. مصرف این ترکیب منحصر به شخص در کنار تمام مزایایی که دارد، به هیچ عنوان برای موهای کراتین شده پیشنهاد نمی‌شود. چرا که سولفات قادراست ترکیب مواد کراتینه را از بین ببرد و سبب ایجاد وز و بد حالتی موهای کراتینه شده شود.

اگر موهایتان را کراتینه کرده‌اید و قصد ندارید در عرض چند ثانیه تمام زحماتتان را به باد دهید، مناسبتر است شامپوهای متداولی خود را با گونه های بدون سولفات جانشین نمایید. در صورت مواجهه با ریزش موی شدید بعد از کراتینه، می‌توانید از شامپو ضد ریزش مو بدون سولفات نیز یاری بگیرید. همینطور، در مورد ماسک مو و نرم کننده نیز، پیشنهاد می‌شود از محصولات تخصصی موهای کراتین شده مصرف نمایید.

مطلب ۳؛ تدارک دیدن روتین خواب ابریشمی

موهای ما حداقل ۸ ساعت از شبانه روز در ارتباط مستقیم با روبالشی‌هایمان هستند. به همین علت، نمی‌توان منکر اثر پارچه روبالشی روی وضعیت و تندرستی تار موها شد. مصرف پارچه‌های نخی برای روبالشی، سبب ایجاد اصطکاک و برانگیختن الکتریسیته ساکن در ساختار کوتیکولی می‌شود. نتیجه این فرایند، ایجاد وضعیت وز و گره میل کردن تار موها است.

برای پیشگیری از این اتفاق، پیشنهاد می‌شود از روبالشی‌های ساتن یا ابریشم مصرف نمایید. این جنس پارچه، امحل اصطکاک را به حداقل می‌رساند و اثر باارزشی در زیاد شدن ماندگاری کراتینه مو دارد. اسکرانچی و کلاه خواب ابریشم نیز از دیگر محصولات کاربردی هستند که می‌توانند میزان مواظبتی موهای کراتینه شده را ارتقا دهند.

مطلب ۴؛ تثبیت تار مو

از یاد نبرید که موهای کراتینه شده، بیش از هر چیزی به تثبیت نیاز دارند. در این قدم، شما می‌توانید از گونه های روغن‌های طبیعی و سرم‌های تثبیت کننده مو مصرف نمایید .روغن آرگان، نارگیل و بادام تلخ از مناسبترین گزینه‌های امکان پذیر برای روغن تراپی موهای کراتینه شده به شمار می‌روند. برای تثبیت هر روزه، می‌توانید از سرم‌های ویژه موهای کراتینه شده در طول روز مصرف نمایید. به ویژه اگر رنگ مو کاراملی یا بلوند دارید و موهایتان را دکلره کرده‌اید، مناسبتر است نکات تثبیتی را بعد از کراتینه جدی بگیرید.

مطلب ۵؛ وضعیت دهی درست

استایلینگ موها بعد از کراتینه کردن، با ممحدودهیت‌های ویژهی همراه است .دم اسبی کردن، اجرای بافت‌های ریز و سرتاسری و لیفت موها از استایل‌های ممگونهه موهای کراتینه شده به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌شود تا حد امحل از الگو‌های باز و نیمه باز برای استایل موهایتان مصرف نمایید.

مطلب ۵+۱؛ نبایستهای اصول مواظبتی موهای کراتین شده

در کنار تمام قدم‌های مواظبتی، نبایستهایی وجود دارد که دانستن آنان، کلید اصلی دوام کراتینه موهایتان به شمار می‌روند. با رعایت این نبایستها در کنار نکات ذکر شده، می‌توانید روتین مواظبتی تخصصی و اثربخشی برای موهای کراتینه شده خود تدارک ببینید:

  • موهایتان را به هیچ عنوان با آب داغ نشویید. این کار سبب از دست دادن مواد کراتینه در کوتاه مدت و دهیدراتاسیون شدید کوتیکولی می‌شود.
  • اجازه ندهید بعد از حمام موهایتان برای مدت زیاد مرطوب و خیس بماند. مناسبترین کار در این وقت، خشک کردن مو با یاری باد ملایم سشوار است.
  • بدون مصرف محصولاتمراقبت کننده حرارتی، موهایتان را با ابزار حرارتی نظیر اتو مو یا بابلیس وضعیت ندهید.
  • از شانه‌های فلزی و دندانه ریز برای صاف کردن موهای کراتینه مصرف ننمایید. شانه دندانه چوبی، سیلیکونی و گونه های برس‌های گره بازکن مناسبترین گزینه برای شما هستند.
  • تا حد امحل از گونه های کش موهای سفت، اسکرانچی نخی و سنجاق‌های مشکی متداولی مصرف ننمایید.

در نهایت، اگر علی رغم رعایت تمام نکات گفته شده با ریزش یا بد حالتی مو مواجه شدید، پیشنهاد می‌‌شود به تکنسین مربوطه رجوع نمایید. عدم رسیدگی به معضلات مربوط به کراتینه مو، امکان پذیر است پیامد جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. در موارد حاد، در اولین مجال با دکتر کارشناس مشورت نمایید.